Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner

Wednesday, December 23, 2009

Peluang simpanan@pelaburan - bekerja sendiri

Berita Baik!! Skim persaraan 1Malaysia diperkenal untuk warga malaysia berkerja sendiri

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini memperkenalkan Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia bagi menangani ketidakcukupan simpanan semasa bersara bagi golongan yang bekerja sendiri.

Cadangan Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia yang diumumkan oleh Perdana Menteri ketika pembentangan Bajet 2010 pada Oktober lalu, sebagai satu tanggungjawab sosial untuk mengambil berat kebajikan semua peringkat rakyat yang bekerja sendiri iaitu kategori individu yang tidak mempunyai skim simpanan persaraan secara formal.

Individu yang berminat menyertai skim itu perlu mengisi Borang KWSP 16G(1M) yang boleh diperoleh di cawangan KWSP seluruh negara atau memuat turun borang itu menerusi laman web myEPF di www.kwsp.gov.my mulai 3 Januari tahun depan dan mengembalikannya ke cawangan KWSP yang berhampiran atau melalui serahan mel.

Bagaimanapun, individu yang berminat tetapi bukan ahli KWSP perlu berdaftar sebagai ahli terlebih dahulu dengan mengisi Borang KWSP 3 dan mengemukakannya sebelum memohon untuk menyertai skim itu.Simpanan boleh didepositkan secara tunai atau cek menggunakan Borang KWSP 6A(2) di kaunter bayaran KWSP seluruh negara.

Ahli KWSP sedia ada yang bekerja sendiri juga layak menyertai skim baru tersebut.

rujukan asal www.kwsp.gov.my

sumber petikan utusan malaysia 23 Disember 2009

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Kewangan Peribadi ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO